Blogopmaak

Het belang van (voor)lezen met kinderen

Ze is pas 14 maanden maar heeft nu al lievelingsboekjes. Ze vindt boeken, of eigenlijk “dingen die ze om kan slaan” leuker dan bijvoorbeeld blokken of muziekspelletjes. Ze wil het allemaal zelf pakken, uitzoeken, zelf kijken, zelf ontdekken.

Als we haar voorlezen of liedjes voor haar zingen ontspant ze, moet ze lachen, kalmeert ze. Het liefst bladeren we iedere avond meerdere keren door dezelfde boeken. Natuurlijk kan zij nog geen Nederlandse teksten lezen, en begrijpt ze veel van de woorden die ik tegen haar zeg nog niet, laat staan de woorden en zinnen die ik aan haar voorlees. Ze vindt plaatjes kijken nu nog het allerleukste.

Wat is dat toch met lezen en boekjes? Wat is het belang ervan om nu al voor te gaan lezen ondanks dat ze nog nauwelijks woorden begrijpt die ik zeg? Ik ben me daarin gaan verdiepen.


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen, die al op jonge leeftijd worden voorgelezen, veel meer woorden kennen dan kinderen die niet worden voorgelezen. Daarnaast bevordert lezen je fantasie, inbeeldingsvermogen en creativiteit. Kinderen die het leuk vinden om te worden voorgelezen of om zelf veel te lezen, zullen later ook vaker en gemakkelijker lezen.

Onderzoek van Heleen van den Berg van de Universiteit Leiden laat zien dat kinderen van ouders, die hen op 8 maanden al vaker voorlezen, een grotere woordenschat hebben op 15 maanden dan de ouders die hun kinderen niet zoveel voorlezen. Wanneer deze baby’s 22 maanden zijn, onderscheiden zij zich nog meer van kinderen die niet of weinig worden voorgelezen. Uit dit onderzoek blijkt ook dat kinderen die een vroege start kennen m.b.t. voorlezen niet alleen beter worden in taal, maar ook meer interesse hebben in verhaaltjes, liedjes en rijmpjes. Door die interesse groeit ook weer hun woordenschat.

Uit dit onderzoek blijkt ook dat vooral ouders die de omgang met hun kinderen als moeilijk ervaren, vaker geneigd zijn om het voorlezen uit te stellen tot de kinderen wat ouder zijn. Hierdoor hebben zij op een leeftijd van 15 maanden al een achterstand opgelopen die in de periode erna alleen maar groter wordt. De gevolgen van een taalarme omgeving zijn voor kinderen grandioos. Zo zullen zij op school mogelijk slechter scoren op woordenschat en tekstbegrip, waardoor zij een lager advies krijgen op het voortgezet onderwijs. Op het voortgezet onderwijs zal deze tendens zich verder voortzetten, bijvoorbeeld bij het niet goed kunnen lezen of begrijpen van bepaalde oefeningen. Niet goed kunnen lezen en het hebben van een lage woordenschat, maken het je later in je loopbaan ook moeilijker om bijvoorbeeld sollicitatiebrieven te schrijven of bijsluiters van medicatie goed te begrijpen.

Voorlezen zou de band tussen ouders en hun jonge kinderen kunnen versterken, ook als deze door ouders als moeizaam wordt gezien. Door samen te lezen ervaren kinderen juist een gevoel van veiligheid, rust en geborgenheid, een moment samen plezier maken en een moment van exclusieve aandacht. Door het lezen van verhalen, en in gesprek te gaan over wat de hoofdpersoon mee maakt, komen er vaak ook gesprekken opgang over hetgeen kinderen zelf mee maken; over bepaalde emoties, maar ook over fantasieën, avonturen en wensen van kinderen.

Je kunt kinderen op jonge leeftijd spelenderwijs dus al helpen met hun ontwikkeling. Door al op vroege leeftijd voor te lezen, leren ze meer woorden (her)kennen op latere leeftijd. Het herhaaldelijk voorlezen van dezelfde verhalen zorgt er bovendien voor dat kinderen niet alleen hun woordenschat gemakkelijker vergroten, maar ook hun leesplezier. Op deze manier vergaren zij op plezierige wijze meer kennis van de wereld om hen heen.

Ja, als ik me er zo in verdiep krijg ik nog meer zin om hier meer over te leren, deze kennis te verspreiden en vooral… veel zin in het voorlezen aan mijn dochter. Ik krijg er energie van om samen met Soef, en mijn andere collega’s van Stichting AAI-maatje en ons project R.E.A.D® Nederland aan de slag te gaan en op spelenderwijs kinderen te helpen met hun leesplezier! Wil jij onze AAI-maatjes ook komen voorlezen? Neem dan vooral contact met ons op via info@readnederland.nl

 

Nicky Barendrecht-Jenken & Soef
Initiatiefnemer Stichting AAI-maatje (project R.E.A.D Nederland)


(foto gemaakt door Dorien en Erwin van Foto Konijnenburg en hun label Puur & Lief Fotografie)
Share by: