Aanbod

Ons aanbod


Scholen en bibliotheken kunnen gebruik maken van een R.E.A.D. programma waarbij een of meerdere teams maximaal twee uur op locatie zijn.  Hiermee kunnen ongeveer zes tot acht kinderen voorlezen aan hun leesmaatje.

Lees hieronder verder over onze aanpak en voorwaarden.

Aanpak


  • U neemt contact op met Stichting AAI-maatje via mail. Vervolgens legt u uit wat uw wensen zijn en waar in Nederland uw organisatie zich bevindt.
  • We bespreken wensen over het tijdstip, plaats, duur van het programma en eventuele kosten met betrekking tot het programma.Stichting AAI-maatje gaat opzoek naar een geschikt team, passend bij uw wensen.

  • Een READ project is een project waarbij een kind voorleest aan de hond. De begeleider van de hond is hierbij van groot belang. Hij/zij spreekt namens de hond, waardoor er op een speelse manier de mogelijkheid aan leesplezier gewerkt wordt waarmee de leesvaardigheid van de kinderen wordt vergroot.
  • Een READ project gaat altijd uit van een 1 op 1 situatie.
  • Een leessessie duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.
  • Afhankelijk van de ervaring en conditie van de hond, kunnen in de bibliotheek 4 tot 8 leerlingen lezen met de hond (15 minuten per leerling) en op school 3 tot 6 leerlingen (20 min per leerling).

  • Een leessessie heeft de beste kans van slagen als de mogelijkheid bestaat om in een afgezonderd deel van de ruimte rustig te kunnen zitten. Het is geen probleem als ouders/verzorgers bij de sessie aanwezig zijn, een groter publiek is echter niet gewenst.

  • Indien de wens bestaat om foto's te maken (bijvoorbeeld voor publicatie doeleinden), is het aan te raden om met toestemmingsformulieren te werken. Stichting AAI-maatje heeft dergelijke formulieren voor u beschikbaar.

Voorwaarden


  • Van alle READ teams hebben de begeleiders een gedegen opleiding gehad waarbij aandacht is voor het begeleiden van de hond, de veiligheid, het welzijn en de gezondheid van de hond en het (her)kennen van signalen van de hond (kalmerende en afstandvergrotende signalen). Zij kunnen letterlijk lezen en schrijven met hun hondse collega. Tevens is er tijdens de opleiding aandacht voor het leesonderwijs. De begeleiders herkennen leesproblemen en kunnen de kinderen op een speelse maar ook correcte manier helpen hun leesplezier te vergroten.

  • Alle honden die als leesmaatje voor de stichting worden ingezet getest op hun beschikbaarheid door een externe partij. Deze test wordt iedere twee jaar herhaald. Er wordt hierbij gekeken naar de gezondheid van het dier, naar het karakter en naar de gehoorzaamheid. Door deze test iedere twee jaar te herhalen, zijn we ervan verzekerd dat een hond het fysiek nog aankan en nog plezier heeft in het werk.

  • De READ teams hebben regelmatig overleg met elkaar waardoor leuke ideeën en tips kunnen worden uitgewisseld. Hierdoor blijft het programma afwisselend en leuk voor de kinderen.

  • De officiële READ teams zijn allen verzekerd via de Stichting zodat, indien dit nodig zou zijn, een aanspraak kan worden gemaakt op de verzekering.

    We staan open voor iedere vorm van feedback en nemen klachten zeer serieus. We zullen altijd ons uiterste best doen uw probleem zo correct mogelijk op te lossen.
Share by: