Blogopmaak

Norah de voorleeshond op school

Een collega vroeg me of ik haar traject over wou nemen op een basisschool in Gendringen. Nadat ze mij een goede overdracht heeft gegeven ben ik zonder vooroordelen naar zijn school gegaan.

Hij is een jongen met een ontzettend laag zelfbeeld/zelfvertrouwen. Toen ik hem de eerste keer zag zei hij me meteen dat hij absoluut niet kon lezen en had tranen in zijn ogen. Ik heb hem gezegd dat het niet erg is om fouten te maken (Norah hoort dat echt niet) en tenslotte we hebben allemaal moeten leren lezen en dat is inderdaad niet makkelijk!

Het viel mij op dat hij tijdens het lezen erg hoog in zijn ademhaling zat en struikelde over ieder woord om vervolgens het boek dicht te slaan. Ik heb er toen voor gekozen om tijdens de sessie een korte pauze in te lassen en een spelletje met Norah te doen. Hierdoor zag je aan zijn houding en gezichtsuitdrukking dat hij ontspande. Vanuit die rust weer verder gegaan met lezen. Zijn ademhaling was veel minder hoog en waar hij hiervoor nog struikelde over ieder woord struikelde hij nu nog maar over een aantal woorden!

Het is zo mooi om te zien wat een hond kan doen voor een kind. Norah heeft hem meer vertrouwen gegeven in zichzelf en hij sloot vandaag het traject af met de woorden: ik hoop dat de juf ziet dat ik beter lees zodat Norah nog vaker kan komen en ik nog beter kan gaan lezen. Dit willen we toch op iedere school? Dankbaar ben ik om te mogen werken voor deze fantastische stichting R.E.A.D Nederland.

Anne - Moondogs


** Naderhand kregen we de volgende reactie op de mail vanuit de school:

Het traject van 10 leessessies met de leerling van onze school is afgerond en zeer succesvol geweest. De leerling beheerst (na 2 1/2 jaar) Avi M3 en op de DMT is de hij enorm vooruit gegaan, van een E eind groep 4 naar een C midden groep 5! 
Share by: